Återigen dags för bloggen att vakna. Dag -1

Då var det dags igen! Jag hoppas att mina nya inlägg blir lika uppskattade som mina gamla godingar (för att inte nämna alla kanoninlägg som gjordes under min och Martins USA-resa i juni/juli).

Den här gången ska jag berätta lite om hur jag har det hos Quintiles som försöksperson. Jag kommer att vara borta i 22(!) dagar är det planerat för att testa en ny anti-depressiv medicin. Vi är inne på dag -1 som det kallas, vilket innebär att det är 1 dag innan första dos.

Idag har det varit ganska lugnt, det har tagits EKG varje timme i 6 timmar snart och vi måste gå runt med en portabel liten blodtrycksmätare som tuffar igång var 30e minut - ett riktigt otyg det där, får inte ta av den förrän 23.30 ikväll.

Jag tänkte även ge er ett exempel på hur en dag kan se ut för oss här, när vi har det som allra mest intensivt. Min dag imorgon kommer se ut på följande vis (med vissa förenklingar):

07:00 - Vaknar, får fylla i en oro- och sömnskala samt en sömndagbok för att hålla koll på hur vi sovit under natten. En pupillmätning skall också göras direkt efteråt.

07.15 - Kontinuerlig blodtrycksmätare sätts på plats, och vila inför blodprover.

07.30 - EKG, blodtryck, temp, VAS-skala (hur man mår osv) samt 4 blodprov

08.30 - Dos

10.30 - 2 blodprov och VAS-skala

10.35 - Pupilmätning och frukost

12.00 - Vila inför blodprover

12.30 - 2 blodprover och VAS-skala

12.40 - Pupillmätning och lunch

13.30 - Blodprov och EKG

14.15 - Vila inför blodprov

14.30 -  EKG, blodtryck, temp, VAS-skala samt 4 blodprov

14.40 - Pupillmätning och fika

15.30 - Blodprov, EKG och ett kognitivt test

16.35 - Pupillmätning

17.30 - Blodprov, EKG och middag

18.30 - 2 blodprov, VAS och pupillmätning

20.30 - 2 blodprov, pupillmätning och fika

23.30 - Kontinuerlig blodtrycksmaskin stängs av och sömndagbok fylls i

02.30 - Blodprov

Som ni ser är det massor att göra! Men det kommer endast vara 3-4 dagar som är såpass intensiva. Resterande dagar görs de flesta testerna endast 1 eller 2 gånger.

Just ja, en liten cliffhanger ska ni få. Det var några värden i mitt blodprov som togs igår som var utanför ramarna för deras kriterier, så jag var nyss och tog nya. Ikväll eller imorgon får jag veta om jag får stanna kvar och vara med i den här studien. Håll tummarna, det är bra timlön!

Ha det kanon, och nu vet ni att ni kan berätta om bloggen igen!

Kommentarer
Postat av: Anonym

ahhh pupillmätningarna...stupid things really :). Sucks att jag inte kan vara där och göra dumheter och reta sköterskorna!

2009-08-24 @ 20:04:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0